Waarom samenwerken met een zelfstandige in bijberoep

Met een freelancer in bijberoep samenwerken heeft echt wel enkele sterke voordelen. Maar het roept ongetwijfeld ook enkele vragen op. Hoe zijn mijn werkuren dan georganiseerd? Hoe kan je me bereiken bij problemen?

In dit artikel leg ik graag uit hoe ik dit allemaal bekijk. Ik zal alvast even de drie grootste voordelen opsommen van een samenwerking met een freelancer in bijberoep.

Voordeel #1: Ik doe dit gewoon graag

Werken voor je plezier is leuk. Iemand die naast zijn voltijdse job toch nog de tijd vindt om meer van hetzelfde te doen is gepassioneerd door wat die doet. De projecten die ik doe, doe ik gráág. Je mag dus zeker zijn dan je van mij een commitment krijgt om af te leveren wat ik beloofd heb.

Dat betekent ook dat ik niet zo maar “ja” zeg op een project. Stel dat het een project betreft waar ik niet volledig voor gekwalificeerd bent, dan zeg ik dat ook gewoon. Zo ben je zeker dat je uiteindelijk kwaliteit opgeleverd zal krijgen.

Voordeel #2: Ik heb een andere kostenstructuur

Grote firma’s hebben ook een grote overhead. Ze hebben kantoren die betaald moeten worden, bedrijfsauto’s voor hun werknemers en administratieve medewerkers om de zaak te laten draaien. Dat zie je ook in de prijs van hun dienstverlening, al die kosten worden (uiteraard) doorgerekend.

Bij een zelfstandige in bijberoep ligt dat anders.
Mijn kantoor? Dat is gewoon mijn zolder die ik heb ingericht als kantoor.
Mijn bedrijfsauto? Dat is de elektrische fiets die ik gebruik om ter plekke te komen, of gewoon onze gezinswagen als het met de fiets niet te doen is.
Mijn administratieve medewerker? Dat is dan gewoon mijn boekhouder.
Meer zit er niet achter.

En dat vertaalt zich uiteraard ook in de prijs van de projecten die ik voorstel. Omdat ik aanzienlijk minder overhead heb, liggen de prijzen ook lager. Dat is niet raar, maar dat is gewoon een voordeel voor jou als klant.

Voordeel #3: Ik heb ervaring in wat ik doe

Omdat dit een bijverdienste voor me is, zal ik ook enkel projecten opzoeken in de sectoren waar ik al ervaring heb opgebouwd in het verleden. Daardoor kan ik beter inschatten wat je precies nodig hebt (en wat niet).

Dat zorgt er tegelijk ook voor dat ik niet instem met een opdracht waar ik helemaal niet voor gekwalificeerd ben. Zo kan je zeker zijn dat ik uiteindelijk ook echt kwaliteit oplever.

Voordeel #4: Geen tussenpersonen

Je communiceert rechtstreeks met de persoon die uiteindelijk de offerte opmaakt, het programmatiewerk uitvoert en de uiteindelijke factuur opmaakt en verstuurt. Er komen geen tussenpersonen aan te passen, geen projectmanagers of teamleiders. Alle communicatie verloopt rechtstreeks. Dat geeft je een goed gevoel met wie je aan het samenwerken bent en dat werkt ook eerlijkheid in de hand. Je weet veel beter waar je aan toe bent op deze manier. En het aantal misverstanden kan je zo tot een absoluut minimum beperken.


Maar er zijn ook verschillen, natuurlijk

Uiteraard zijn er ook verschillen tegenover grote firma’s. Naar mijn aanvoelen is er geen enkel verschil onoverkomelijk in de meeste sectoren en het is maar hoe je er zelf tegen aankijkt.

Ik hanteer andere werkuren

Tijdens de dag heb ik nog een full-time bezigheid. Maar dat betekent niet dat ik onbereikbaar ben. Wil je me bellen tijdens de dag? Gewoon doen. Als ik niet onmiddellijk kan opnemen bel ik je zo dadelijk terug.

Maar net omdat ik andere uren hanteer, bestaat ook de kans dat als je een probleem opmerkt op vrijdag, dit tegen maandag alweer opgelost is.

Wat als het dringend is?

Daar maak je dan gewoon afspraken over. In mijn ervaring tot nu toe is het zeer uitzonderlijk dat er een probleem optreedt dat onmiddellijk moet opgelost worden. Maar stel dat dat toch voorvalt? Dan bel je me gewoon of je stuurt me een e-mail met het woord “dringend” in het onderwerp. Je krijgt gegarandeerd reactie.