Ik begin altijd bij je website

Bij een eerste kennismaking met een nieuwe organisatie bekijk ik altijd de website als eerste. En dat doe ik heel kritisch. Ik vraag me af welk gevoel de website me geeft en ik probeer of ik alle informatie op die website makkelijk kan vinden. Staat alles waar ik het verwacht? Stel dat ik op zoek ben naar één specifieke persoon zijn contactgegevens, kan ik die dan vinden?

Door me in de schoenen te zetten van een potentiële gebruiker zie ik vaak waar het misloopt. Ongeacht de noden van het bedrijf tijdens ons kennismakingsgesprek zal ik altijd met de website beginnen. Een website is zo veel meer dan een uithangbord. Het is een wegwijzer voor zowel je klanten als voor de interne medewerkers.

De boodschap die je uitdraagt op je website moet vertrekken vanuit je visie. Waarom bestaat jouw bedrijf? Wat is de drijfveer van iedereen die er werkt? Alle communicatie moet doordrongen zijn van de missie van je bedrijf. Hoe ga je die visie verwezenlijken? Krijg ik het gevoel dat jullie dat zelf weten? En dat iedereen daarin gelooft?

Je website is voor mij ‘in orde’ of ‘goed genoeg’ als die:

  • Mij duidelijk maakt waar jullie voor staan
  • Mij duidelijk maakt waarom jullie daardoor gepassioneerd zijn
  • Alle informatie op de logische plekken heeft staan
  • mij het gevoel geeft dat dit niet gewoon marketingtaal is, maar echt gedragen wordt door je werknemers

En dan zijn we vertrokken!

Daarna geloof ik dat je een groot deel van je werking (zo niet héél je werking) kan opgehangen worden aan die website. Het internet is intussen echt vergevorderd genoeg dat er veel online kan gebeuren. Als school wil je bijvoorbeeld niet alleen mensen informatie geven op je school: je wil ook ruimte geven om ineens (gedeeltelijk) je kind in te schrijven of op een wachtlijst te zetten. Die facturen die je elke maand verstuurt wil je als organisatie toch ook niet meer op papier doen? En liefst laat je je klanten die dan nog online vereffenen ook. Zo weet jij zodra het betaald is ook dat het betaald is en dan mag dat doorstromen naar de boekhouding.

Er zijn zo veel manieren om je eigen werking slimmer te laten gaan via het internet. Kan je daarmee iedereen bereiken? Waarschijnlijk niet. Kan je daar veel tijd (en geld) mee uitsparen? Zeker wel.

Contacteer me eens voor een vrijblijvend gesprek en laten we samen eens nadenken over wat mogelijk is met uw bedrijf. Je vindt mijn contactgegevens onderaan elke pagina.

Tot binnenkort?